Geef om elkaar
Na intensief overleg en een intensieve voorbereiding van een aantal maanden heeft ons lang gekoesterde ‘’verbindingsinitiatief’’ tussen boeren en burgers een gezicht gekregen in de vorm van schitterend filmmateriaal.
We zijn op zoek gegaan naar wat wij als BTN de Haas kunnen doen om de boer en de burger dichter bij elkaar te krijgen zonder dat hier een commercieel doel aan ten grondslag ligt. Dit hebben we gedaan door te laten zien wat er allemaal gebeurt op een boerderij om een ogenschijnlijk simpel iets als het bereiden van pannenkoeken voor elkaar te krijgen en dat het daarbij niet vanzelfsprekend is dat ingrediënten als suiker, meel, eieren en melk dagelijks in de supermarkt te vinden zijn.
In onze winkel horen we dagelijks van zowel de boer als de burger wat hun bezighoudt. Daardoor zijn we ervan overtuigd geraakt dat wanneer we de dialoog met elkaar aan gaan en laten zien wat eenieder beweegt er wederzijds begrip ontstaat. We zijn elkaar immers nodig. Kortom, niet tegen elkaar, maar de verbinding met elkaar opzoeken om zo samen onze leefomgeving te respecteren en te laten zien dat we om elkaar geven.
Om onze hersenspinsels omtrent een verbindingsfilm vorm te geven hebben we een pitch gehouden bij twee mediabedrijven. Uiteindelijk werden we geraakt door Freek Lagerweij van Jules Media.
Een pracht persoon met groot gevoel voor beleving en emotie. Bij het vertrek van onze plannen waren de kernwoorden: respect, vrijheid, reflectie, besef, de bron, gezin en verbinding. Onze verhaallijn ‘’Van land tot pannenkoek’’ kreeg vorm. Daarnaast was een enorme speurtocht van vele kilometers nodig om een schitterende Groninger boerderij te vinden, die als decor kon dienen. We konden kiezen uit meerdere schitterende boerengezinnen die zich hadden aangemeld om als figuranten te dienen, omdat zij het allen belangrijk vonden om hun bijdrage te leveren aan die noodzakelijke verbinding tussen boer en burger.
Het weer was ons tijdens de filmdagen op meerdere locaties goed gezind. Evenals het geduld en de volhardende opstelling van de jonge en oudere figuranten. De muziek onder de beelden was in één klap klaar. Geen Pink Floyd, maar een mooi akoestisch snarenspel. Met als klap op de vuurpijl de gesproken tekst onder de beelden. Pakkend en vol emotie, wat resulteerde in een prachtig en speels eindresultaat, waar een brok in de keel door ontstond, omdat de verbinding tussen de boer en de burger tot in de poriën voelbaar was.
Artikel Dagblad van het Noorden;
Bijna honderdjarig BTN de Haas uit Groningen wil met campagne kloof tussen boer en burger slechten